La precipitació i falta de planificació de la majoria al Comú d’Andorra la Vella es fa palesa pels quatre cantons de la mesura d’eliminar la primera mitja hora gratuïta als aparcaments comunals i de revisió a l’alça de les tarifes. És una mesura, al nostre parer, completament desencertada, que pot ser contraproduent i que només respon a un afany recaptatori poc comprensible. Des de Partit Socialdemòcrates + Independents pensem que és una errada molt greu, i més en temps de pandèmia, en els quals tothom fa de més i de menys per tirar endavant.

L’eliminació dels 30 minuts gratuïts en els aparcaments comunals és una mesura que pot ser contraproduent i no s’ha reflexionat prou. En comptes de treure vehicles de la via pública en posarà encara més. Per fer gestions ràpides serà més còmode i barat deixar el cotxe mal estacionat, en parades d’autobús, en doble fila o damunt la vorera. És una cosa que ja passava abans i que ara encara es veurà més sovint, obligant a fer més intervencions al Servei de Circulació.

L’argument de la sostenibilitat per justificar la mesura, per promoure els desplaçaments amb transport públic, no s’aguanta per enlloc. El canvi en les tarifes d’aparcament no reduirà l’ús dels vehicles particulars. Cal, primer de tot, ampliar línies i freqüències de transport públic, i una coordinació entre els serveis comunals, nacionals i internacionals. D’altra banda, amb aquesta mesura ara s’obliga a pagar 0,5 euros per fer ús de les mini deixalleries comunals, fent que si a la població ja li costava triar els seus residus adequadament, ara optin per deixar-ho tot amb la brossa de cada dia, al rebuig.

També s’ha d’assenyalar que és una mesura que perjudica els treballadors i els petits comerços de la parròquia, ja que els primers veuen com se’ls encareix l’aparcament i els segons perden clients que opten per fer les seves compres en llocs que disposin d’aparcaments per als seus clients. 

Pensem que, a més, és una mesura que no s’ha explicat adequadament i abans d’adoptar-la caldria haver fet una bona campanya de comunicació explicant-la i promocionant la targeta PK i els seus avantatges. A més a més, creiem indispensable un acord entre els diferents comuns per integrar les diferents targetes d’aparcaments comunals i fer-ne una que sigui vàlida per a totes les parròquies, com ja vam proposar en el seu dia.

Són moltes les veus -no només la nostra- que assenyalen tots aquests efectes contraproduents i que denoten la poca reflexió i la precipitació de la majoria comunal a l’hora d’aprovar la mesura. I tots aquests efectes segur que s’haguessin detectat i solucionat en el marc d’una taula de mobilitat parroquial –o a la comissió de circulació si es convoqués –, tal i com demanem insistentment des de PS+Independents. Així que, en el proper Consell de Comú, exigirem a la majoria que faci enrere i torni a establir la mitja hora gratuïta i es recuperin les tarifes anteriors.