Benvolguts/des Senyor/es,

Adjunt trobareu la nostra resposta a les vostres demandes en matèria d’habitatge.

1.         Regulació dels preus de tots els tipus de lloguer d’acord amb el seu valor real i al poder adquisitiu de la població.

Caldria veure de què estem parlant exactament quan es diu " Regulació dels preus de tots els tipus de lloguer d’acord amb el seu valor real i al poder adquisitiu de la població.", però si parleu de llogar amb un preu de lloguer fixat per l'Estat des del PS mai hem consensuat res a aquest efecte.

La proposta del PS és fer un índex de preus de referència (IPR) per bonificar/gravar fiscalment els lloguers atenent a si el seu preu es situa en la "normalitat" que marca l'IPR o no. Creiem que aquest és un primer pas, necessari als efectes de la proporcionalitat, abans d'abordar aquesta mesura que podria no adequar-se a la prescripció de l'economia de mercat que regula l'article 32 de la nostra Constitució.

Val a dir que en les nombrosíssimes ocasions en les que el Grup Parlamentari Socialdemòcrata (GPS) ho ha defensat en seu parlamentària, la majoria de DA i CC mai han volgut implementar un IPR.

2.         Prohibició de tots els desnonaments sense un habitatge alternatiu digne i assequible.

Considerem que els desnonaments, en estar supervisats per un òrgan judicial (Batlles) disposen d'una garantia de proporcionalitat suficient si és que cal observar altres bens jurídics susceptibles de protecció com son, per exemple, l'interès superior del menor.

Altrament, no ens consta cap tipus d'alarma social a aquest efecte i, per tant, valorem com a suficient la garantia judicial (que no únicament del SAIG, a la que ens hi vam oposar durant la tramitació de la darrera modificació de la Llei del saig) per supervisar la proporcionalitat del desnonament.

3.   Prohibició de tots els desnonaments sense un habitatge alternatiu digne i assequible.

Considerem que els desnonaments, en estar supervisats per un òrgan judicial (Batlles) disposen d'una garantia de proporcionalitat suficient si és que cal observar altres bens jurídics susceptibles de protecció com son, per exemple, l'interès superior del menor.

Altrament, no ens consta cap tipus d'alarma social a aquest efecte i, per tant, valorem com a suficient la garantia judicial (que no únicament del SAIG, a la que ens hi vam oposar durant la tramitació de la darrera modificació de la Llei del saig) per supervisar la proporcionalitat del desnonament.

4.    Disposar de les mesures oportunes per acabar definitivament amb la trampa del fill.

Compartim la necessitat de lluitar contra de la "trampa del fill", fent que els controls de veracitat de l'excepció legal s’efectuïn ex ante, per evitar el frau i acabar amb un desallotjament que impossibilita una correcta reparació dels damnificats.

De fet, durant la tramitació de la Llei Òmnibus relativa a l'habitatge, el GPS ja va exportar, via esmena, la proposta de la vostra Coordinadora relativa a aquest assumpte:

(https://seu.consellgeneral.ad/normativaMilloradaAnunciPublic/categ ories/11?tipus=modul.anunci.inst.normativaMillorada.NormativaMillorad aCategoriaPublica+%3A+11&tipusId=11&tipusRecursivo=true&max=10&off set=10 o veure Annex), amb les abstencions del Conseller General no adscrit i d'AE (per la inclusió a la llei òmnibus) i amb els vots en contra de la majoria (DA+CC), així com d'AE (per a l'estabilització de la mesura via modificació de la LAFU).

El canvi de procediment per al control ex ante de l'excepció de recuperar l'habitatge per a ús propi o de familiars fins a segon grau, només va comptar amb el vot favorable de PS i de Concòrdia, sense que cap dels detractors/abstencionistes ens donés una explicació raonable del perquè no es volia canviar un procediment que permet el frau i que dificulta/impossibilita la reparació dels afectats.

També per a la vostra informació, adjuntem un annex amb les esmenes que vàrem tramitar en referencia a “la trampa del fill”.

 

Restant a la vostra disposició, rebeu una cordial salutació.

Judith Casal Álvarez

Presidenta i consellera general

Grup Parlamentari Socialdemòcrata